Автор: Biliana, дата 11.05.2013

Словения » Етапи

първи етап » akва парк

Словения
От няколко години си пожелавах почивка в Словения, и след като вече мечтата ми се сбъдна, с удоволствие ще разкажа за нашето 9 дневно пътуване из тази страна. Това с което искам да започна е: Словения е изключително чиста и уредена държава. Рай за велосипедисти и мотористи. Няма никакво значение с какво пътувате. Удобства има навсякъде - места за отдих, къмпинги, хижи, хотели и т.н. Ние сме 2 семейства с кемпери и малки деца, така че програмата ни беше съобразена с възрастта на малките пътешественици. Първата спирка беше абсолютно задължителна. Аква Парка с минерална вода беше невероятно удоволствие. Ние ползвахме откритата част на парка, която е по голяма. Къмпинга също е прекрасен с много атрактивно индианско селище. Наложи се няколко пъти да обещавам пак да се върнем, поне за една седмица.

втори етап » Езерото блед

Словения
Следващата спирка в нашето пътуване бе езерото Блед, което се оказа не чак толкова високо в планината(500-600м надморска височина). Мястото е много по-цивилизовано от колкото си го представях, но въпреки това, горещо го препоръчвам на всеки, който обича да прекарва време сред природата. Разгледахме замъка над езерото. Посетихме и църквата на острова, която се оказа много малка и в ремонт, но не съжалявам, защото разходката с лодка беше много приятна. Бяхме подготвени за по-сериозен вело поход, - 6 км е обиколката на цялото езеро(стори ни се много малко). Някои от нас повториха, други опитаха нещо ново - спускане с шейна по ски писта. Шейната се движи по релса с много остри завои и отгоре изглежда страховито, но спирачките са безотказни. Мисля, че държа рекорд за най-бавно спускане. Следващия път ще бъда по-смела. Денят мина неусетно и за моя изненада без физическа умора. Привечер и през нощта езерото пак е много привлекателно, за съжаление снимките не се получиха.

трети етап » Bohinj

Словения
Заредени с енергия и настроение, на следващия ден продължихме към езерото Bohinj. Това е най-голямото езеро в Словения. Около него има много водопади. Предварително си бяхме избрали Savica, до който се стига с кола, а след 20 минути пеша по екопътека и до самия водопад. Пътувахме по изключително тесен път, на моменти си мислех, че правим страшна грешка, но останах приятно изненадана, когато пристигнахме до паркинга и видяхме кафето, ресторанта, магазинче за сувенири и т.н. Пак повтарям, Словения е много чиста и уредена държава. Екопътеката не е много дълга, обезопасена е с парапети и има няколко места с пейки и маси за почивка. Разминавахме се с хора от всички възрасти. Сдве думи - много приятна и ненатоварваща разходка в гората с впечатляващ финал.

четвърти етап » Piran i Portoroz

Словения
След водопад Savica, потеглихме към крайбрежната част на Словения. Погледнахме картата и без да се усетим тръгнахме за по напряко през Алпите ... и успяхме! Не знам как се разминавахме с автобусите и колко % беше наклона, но напрежение имаше. Също и сняг. Асфалта сух, а отстрани много сняг. Гледките спираха дъха. Пътувахме доста време по протежението на река Soca, водата беше адски примамлива, особено след град Толмин, където става по-широка. В този район се предлагат най-различни приключения - делтапланеризъм, лодки, каяци, риболов, каквото се сети човек. Нашата цел обаче беше морето. Къмпинга, който си бяхме избрали се казва Lucija, непосредствено след Portoroz. Настанихме се и без да се бавим потеглихме на вело разходка. Крайбрежието на Словения е само 46 км. Градчетата са малки, вековни и свързани с велоалеи. Истинско бижу според мен е Пиран. В центъра на курорта има малък площад, много красив, кафета и заведения навсякъде, крепост над града, хотели, яхти, аквариум, галерии... Много чисто и приятно. Дъжд ни валя през целия ден, имахме спукана гума, но въпреки това се прибрахме щастливи.

пети етап » Постойна яма

Словения
Следваща цел по програма - най-голямата пещера в Европа, Постойна яма. Децата чакаха този ден с нетърпение. След час и половина сме на мястото с билети в ръка. Изчакахме си реда за влакчето и потеглихме. Пещерата е огромна, дълга 21 км, на три нива. Достъпно за туристи е само средното ниво. Цялото удоволствие трае час и половина. С гид минахме през различни "зали" - червена, зелена, черна, стая на спагетите, танцувална зала, концертна зала, кадето два пъти годишно наистина се изнасят концерти. Всички останахме доволни, единствено децата смятаха, че пътят с влакчето е бил много кратък. На 10 км от Постойна яма се намира още една атракция - Predjama Castle, замък на 700 години. Гледката е уникална. Самият замък изглежда вграден в скала. Няма нищо общо със замъците от Дисни, както установиха малките пътешественици, (цитирам:"По грозен замък не сме виждали!"), но така и не успяхме да ги догоним по стълбите. Разгледахме всяка зала, стая, кът. Много забавно, особено стаята за мъчения(пак изказване на децата). Под замъка има пещера, която може да се посети само с водач и съответната екипировка. На брошурите изглеждаше доста екстремно, последната група тръгва в 3 часа, за нас беше късно и не ни се наложи да решаваме дали искаме да видим пещерата. С това приключи още един вълнуващ ден и вече мислено се подготвяхме за пътуването ни до столицата.

шести етап » Любляна

Словения
Умишлено си оставихме разходката в Любляна за съботния ден. Столицата не е голяма, но с наближаването на града, трафика ставаше все по-натоварен. За наша радост, събота в Любляна е като събота в София. Паркирахме без проблем, яхнахме колелата и обходихме целия център за по малко от 2 часа. Красота и спокойствие на всякъде - калдъръм, фонтани, мостове, цветя, кафенета, пекарни, старинни сгради, лодки в реката, магазини за каквото се сети човек и естествено туристи. Прекрасен и за съжаление последен ден в Словения. Потеглихме обратно към България. Още в Сърбия започнахме неволно да се питаме, защо на някои места е толкова чисто и красиво? Какво точно ни пречи да пазим и нашата природа, не по-малко уникална?! В Словения са положени са положени огромни усилия за да има туризъм. Моят съвет към всички - не подминавайте тази малка страна. Може да се изненадате, независимо дали сте търсачи на силни усещания, любители на природата, малки или големи, Словения предлага прекрасни условия за почивка.